Een trui breien, top down

Wil jij ook een trui top down breien? Dat kan!

In de workshop trui breien, top down, leer jij hoe je dit doet. Meld je nu aan!

Toen ik deze trui zag, wilde ik heb meteen gaan maken! Een lekker ruime trui, die soepel valt en met een aparte pasvorm. De boothals trok ook mijn aandacht, ik houd namelijk niet zo van boordjes aan truien.

 

De trui in kwestie is de "Lazy Sunday State of Mind Sweater" en is ontworpen door Getting Pearly With It oftwel Nancy Ricci. Nancy is een Amsterdamse (van Surinaams/Javaanse afkomst) en woont met haar Amerikaanse man in New York. Ze ontwerpt hele fijne en gemakkelijk te volgen breipatronen, welke je kan vinden op Ravelry.

 

Ik kocht het patroon en ging er mee aan de slag.

Het patroon vraagt om een Bulky of Chunky garen, dat is een dikker garen met ongeveer 60meter per 50 gram. In de winkel verkoop ik van Yarn and Colors de Cheerful, dit is een wol/acryl mix met een lengte van 120m op 100 gram. Dit garen is dus ideaal voor deze trui en ik koos de kleur Rosé.

 

Ik maakte een proeflapje om te kijken of mijn stekenverhouding overeenkwam met de steken verhouding zoals vermeld in het patroon. Mijn proeflapje had 1,5 steek meer op 10cm. Dit lijkt niet veel, maar voor een trui maakt dat een verschil van 7,5 steek op 50cm. Normaal kies ik maat M om te breien, maar ik wilde niet een te grote slobbertrui, ik koos er voor om maat S te breien. De maat S zou bij mij iets breder worden dan de maat S uit het patroon. Het betekende wel dat ik steeds goed moest meten of de trui mij paste, want ik kon niet af gaan op de maten van het patroon.

Na het opzetten van de steken en het meerderen voor de schouders heb ik de trui gepast. Eerst op een paspop, omdat ik de pasvorm goed wilde zien, en daarna heb ik het gebreide stuk zelf over mijn hoofd getrokken. Het zat prima en was niet te smal (waar ik bang voor was, omdat ik de kleinere maat aan het breien was). Nu kon ik lekker door breien!

De trui is geheel in het rond gebreid en van boven naar beneden. Je hebt zo geen naden die je naderhand moet sluiten. In het Engels noem je dit Top Down.

 

Soms heb je even andere projecten tussendoor, zo had ik ook deze trui aan de kant gelegd. Na een tijdje ben ik weer verder gaan breien en het ging lekker. Ik minderde voor de boord en hechte af. Nu was het tijd voor de mouwen! ....maar ik had een veel te grote opening gelaten voor de mouwen. In plaats van de 19 steken aan elke kant (voorpand en achterpand) had ik 2x19 steken, veel te groot dus.

Ik haalde alles wat ik gebreid had weer uit totdat ik wel de 19 steken voor de mouw had en breide weer de rest van de trui en de boord.

Het ophalen van de steken voor de mouw ging gemakkelijk, ook dankzij het filmpje op IGTV (Instagram TV) van Nancy. (Je kan Nancy vinden op Instagram onder de naam @gettingpearlywithit)

Wel dacht ik weer: dat doe ik wel even.... En ging dus weer in de fout met de boord. Weer uithalen en opnieuw beginnen.... De mouwen breide ik met een rondbreinaald en de magic loop methode

Vorige week maakte ik de trui af, handig voor het warme zomer weer ;)

 

Uiteindelijk maakte ik de trui minder bloezend en maakte de mouwen 3/4 en ook minder strak. Ik heb de trui gepast en hij zit heerlijk! De Cheerful heeft een fijne structuur en valt lekker soepel. Ik had 6 bollen van 100 gram / 120 m nodig voor de trui in (aangepaste) maat S.

 

Ik werkte alle draadjes aan de binnenkant netjes weg.

Ik maakte een klein pakketje van de trui door hem op te vouwen en legde hem in een teiltje met Soak om te wassen.

Na 15 minuten kneep ik het water uit de trui en legde hem in een handdoek die ik oprolde.

Nu was de trui droog genoeg om op te spannen. Ik hield mijn rolmaatje bij de hand om de trui niet te veel uit model te trekken.


In deze video kan je zien hoe je dat doet, nat opspannen.

Superblij ben ik, met mijn top down gebreide trui.