Brrr... herfst (of het colletje met het subtiele bolletje)

Deze col maakte ik in de herfst vorig jaar en stond al eerder op een blog. Vanaf nu ook hier het gratis patroon voor een lekker warme col.

Dat je herfst een fijn seizoen vindt, dat snap ik. Een boswandeling maken met al die mooie kleuren blaadjes en het zonnetje dat je gezicht verwarmt. Maar ik kan alleen maar denken aan de kou en nattigheid, geef mij maar de lente en de zomer.
Aan de kou kan ik gelukkig wat doen met een lekkere sjaal en warme wanten. Soms heb ik het binnen ook koud, zo ook vorige week. Ik keek wat rond in de winkel en besloot een col te haken met Chenille 6 van Lammy Yarns, in de kleur mosterdgeel. Het garen is zo lekker zacht, alleen al het garen voelen tijdens het haken was een feestje. En de col is lekker warm, niet onbelangrijk.

In de col verwerkte ik een van mijn favoriete steken: de puff-steek. Zonder al te veel moeite krijg je een mooi bolletje in jouw haakwerk. Een puff-steek zijn samengehaakte halve stokjes, je maakt hem zo: maak een omslag (alsof je een half stokje gaat haken), steek de haaknaald door de steek en haal de werkdraad door de steek. Dit doe je in totaal drie keer, dan heb je 7 lussen op de haaknaald. Nu haal je de werkdraad door alle 7 lussen, en klaar is de puff-steek.
Omdat de rest van de col is gehaakt met halve stokjes, is de puff-steek niet al te opvallend. Maar omdat de bolletjes verspringen, krijg je een soort lijnen in de col waardoor de bolletjes subtiel tevoorschijn komen: het colletje met de subtiele bolletjes!


Voor de opzet maakte ik geen lossenketting, maar maakte ik halve stokjes. Dit werkt lekker snel. Op mijn youtube-kanaal heb ik een filmpje gemaakt (voor linkshandigen en voor rechtshandigen) hoe je opzet met stokjes maakt. Maak voor deze col in plaats van de stokjes, halve stokjes met behulp van dit filmpje.
Is de opzet met halve stokjes toch te lastig? Maak dan een ketting van 66 l, sluit deze met een hv. Haak een l, haak daarna 65 v op de lossenketting. Sluit weer met een hv.

Wat heb je nodig voor het haken van de col:
Twee bollen Chenille 6, haaknaald 8 mm, schaar, stopnaald met groot oog, steekmarkeerder.

Gebruikte afkortingen:
l = losse
hv = halve vaste
hst = half stokje
p.st = puff-steek (zie de uitleg hierboven hoe je de puff-steek haakt)
v = vaste

Tips:
Markeer steeds de eerste steek met een steekmarkeerder en tel of je na elke toer het juiste aantal (65) steken hebt.
Chenille kan gaan rafelen, dit voorkom je door een knoopje in het einde of begin van de draad te maken.

Je haakt de col volgens dit patroon:
Maak een opzet met 65 halve stokjes (kijk in de tekst hierboven voor een andere opzet)
Toer 1: 1l, 65 hst, sluiten met hv in 1e hst
Toer 2: zoals toer 1
Toer 3: 1l, 2hst, *p-st, 4 hst*, haak * _ * in totaal 12 keer, p-st, 2 hst, sluiten met hv
Toer 4: 1l, 3hst, *p-st, 4 hst*, haak * _ * in totaal 12 keer, p-st, 1 hst, sluiten met hv
Toer 5: 1l, 4hst, *p-st, 4 hst*, haak * _ * in totaal 12 keer, p-st, sluiten met hv
Toer 6: 1l, *p-st, 4 hst*, haak * _ * in totaal 13 keer, sluiten met hv
Toer 7: 1l, 1hst, *p-st, 4 hst*, haak * _ * in totaal 12 keer, p-st, 3 hst, sluiten met hv
Herhaal toer 3 t/m 7 nog twee keer
Toer 18: zoals toer 1
Toer 19: zoals toer 1
Toer 20: 1l, 65 v, sluit met hv en hecht af
Werk alle draden weg.