Zelfmaken: mokwarmer

Voor een opdracht maakte ik 150 mokwarmers.

Een mokwarmer is een hoesje, meestal gebreid of gehaakt voor om een mok. Omdat de mokwarmer licht in gewicht en klein is, is het ideale cadeau om op te sturen. Ook maken? Hieronder vertel ik hoe ik te werk ben gegaan. Voor de mokwarmer die ik maakte gebruikte ik No1 acryl, maar elk garen wat zacht is in een kleur waar jij blij van wordt, is geschikt.

De maat bepalen.

Omdat je niet wil dat de mokwarmer te groot of te klein is, meet je eerst de omtrek van de mok. Heb je geen mok bij de hand? Houd dan een omtrek van 25cm aan. De mokwarmer is een lapje dat rek heeft, dus je breit deze korter dan de omtrek van de mok. Je houdt rekening met 25% rek, dus je breit het lapje 25% korter dan de omtrek.

De hoogte van de mok meet je ook op, of je houd 6cm aan. Dit is de breedte van het lapje.

 

De mok waarvoor ik de mokwarmers maakte, heeft een omtrek van 28cm en een hoogte van 8cm.

28cm : 4 = 7cm > Het lapje breide ik 7cm korter, dus 21cm lang.

Voor de hoogte van 8cm zette ik 18 steken op.

 

Ik gebruikte 4mm naalden en No1 (100% acryl, 50gr en 150m)

 

Pas voor jouw lapje de maten aan aan jouw mok en zet het aantal steken op wat nodig is voor de hoogte. Brei alle steken recht en brei niet te los. Brei met een breinaald passend bij het garen.

 

 

Als je de juiste lengte hebt gebreid (let op: je rekt het lapje niet uit bij het opmeten), ga je afkanten. Zorg er dan voor dat het staartje in de tegenoverliggende hoek komt te zitten. Zie ook de foto van het lapje.

 

Met de staartjes naai je het lapje dicht. Een beetje aan de bovenkant (voor boven het oor) en een beetje aan de onderkant (voor onder het oor). Er blijft een opening over voor het oor van de mok.

 

Versier de mokwarmer met bijvoorbeeld een knoopje of een label.

 

Je hebt nu een leuk cadeau om op te sturen met bijvoorbeeld een kerst- of nieuwjaarsgroet.