Een muts breien, workshop deel 2

In de winkel kan ik op dit moment geen workshop geven. Via deze blog-serie brei jij zelf een muts in het rond op rondbreinaalden vanaf een Engelstalig patroon. Dit is deel 2, waarin je het patroon in het rond gaat breien.

 

De workshop bestaat totaal uit drie delen:

  • Deel 1: proeflapje, maat bepalen en in het rond breien
  • Deel 2: het patroon (de ribbelsteek) breien in het rond
  • Deel 3: minderen en breien met de magic loop methode
  • Bonus: wassen en opspannen van de muts

Na het breien van de boord, wat staat beschreven in deel 1 van de workshop,  wissel je de naalden. Schuif daarvoor het breiwerk op de kabel en verwissel een voor een de breinaald naar de grotere maat. Let op dat je de steken en de steekmarkeerder niet verliest.

 

Je start nu met de "set-up round", dit is de toer om het ribbelpatroon voor te bereiden.

Brei (k of knit) het aantal steken recht die nodig is voor jouw maat muts: 32, 34, 38, 40 of 42 , plaats een markeerder, brei de rest van de toer alle steken recht.

Je hebt nu 2 markeerders in jouw werk: 1 voor de start van de toer (en ook de start van de ribbelsteek) en een voor het einde van de ribbelsteek.

 

Je breit nu toer 1 en 2, zoals hieronder beschreven, tot een hoogte van 4, 4,5 , 5,5 , 6 of 6,5 inch (1 inch = 2,54 cm). Wil je een muts die wat losser en hoger is (een "beanie", brei dan nog 1 tot 2 inch extra.

 

Round 1, toer 1: brei alle steken tot de steekmarkeerder averecht (purl), brei de rest van de steken recht (knit)

Round 2, toer 2: brei alle steken recht (knit)

 

Als je de juiste hoogte hebt brei je toer 1 nog een keer.

Als je geen ribbelpatroon wil, brei dan alle steken recht (knit) tot de hoogte die bij jouw maat muts past.


De grijze muts heb ik voor mijn schoonvader en mijn man gebreid met een dubbele boord en zonder het ribbelpatroon. Ik gebruikte de Lungauer Sokkenwol met zijde.

De grijs met groen/gele muts is een muts voor mijzelf en ik gebruikte sockmini's welke ik kocht in Berlijn in 2019.