Waar haal ik het vandaan?

Vaak wordt mij de vraag gesteld of ik nog leuke patronen heb, verkoop of weet waar deze te vinden.

 

In de winkel verkoop ik verschillende haak- en breiboeken en ik kan veel titels ook bestellen. Naast de boeken die ik verkoop, heb ik ook een kast vol met tijdschriften en boeken uit mijn eigen collectie. Deze zijn voor iedereen in te zien. Zelf kijk ik nog regelmatig in een tijdschrift of boek uit die kast.

 

Als ik in de bibliotheek ben, dan loop ik altijd even langs de kast met handwerkboeken. De bibliotheek heeft veel nieuwe titels, maar ik vind het vooral leuk de boeken in te zien die in de winkel niet meer verkrijgbaar zijn (en die ik ook niet meer kan bestellen).

 

Tijdens het boodschappen doen, of als ik bij de Primera ben voor postpakketjes, of in de stad bij boekhandel Gianotten-Mutsaers, blader ik ook altijd in de haak- en breitijdschriften. De Patricia en de Sandra koop ik regelmatig (je vindt deze terug in de kast met mijn eigen verzameling).

 

Daarnaast volg ik merken en ontwerpers via Instagram en ben ik lid van een paar haakgroepen op Facebook.

 

Maar waar ik het meeste uithaal zijn verschillende websites, die ik ook regelmatig bezoek. Ik licht er hieronder enkele uit.


Freubelweb

 

Freubelweb is een Nederlandse website met links naar (ook Engels-talige) gratis haak- en breipatronen. Maar ook ideetjes voor borduren, werken met vilt, stof of papier zijn hier te vinden. Via de zoekfunctie op de website kom je gemakkelijk bij een overzicht van verschillende patronen die op internet te vinden zijn. Heel handig!

 

Freubelweb is ook te vinden op Facebook, daar plaatst Loes regelmatig een nieuw patroon of inspiratie voor een patroon.

Lees ook eens de blog van Loes op Freubelweb, met veel tips voor het gebruik van de website.

 

Loes van Freubelweb is ook uitgever van creatieve boeken (zoals Amilishly Dolls en Pollevie Style, beide verkrijgbaar in mijn winkel).


Ravelry

 

Ravelry is een Engelstalige website uit Amerika en heeft patronen en links naar patronen van over de gehele wereld. De patronen kunnen een verwijzing zijn naar een andere blog op website, gratis patronen die je zo kan downloaden en kooppatronen van allerlei bekende ontwerpers.

 

Om op Ravelry te zoeken, log je eerst in. Je maakt een keer een inlognaam en een wachtwoord aan (deze onthouden ;) ) en je kan daarna elke keer met deze inlog op de website komen.

Je kiest er zelf voor om een profiel aan te maken. Ik heb dat gedaan, en je kan mij vinden onder de gebruikersnaam: saskiag78

 

Naast het zoeken van patronen is Ravelry ook een community van haaksters en breisters. Er worden groepen opgericht waar je samen aan een patroon werkt en vragen kan stellen (een MAL make-a-long, een CAL crochet-a-long of een KAL knit-a-long). Het is ook leuk om als je een patroon gevonden hebt, te zien wie dit patroon ook gemaakt heeft. Zo kom je op leuke ideeën voor materiaal en kleurgebruik.

 

Het leuke van Ravelry vind ik, dat je kan zoeken in het Nederlands. Dit heeft veel voordelen als je de Engelse taal niet zo machtig bent.

Daarnaast is het ook leuk om het zoeken naar een patroon niet te starten bij de omschrijving (bijvoorbeeld sjaal of trui), maar te starten bij het garen dat je wil gebruiken. Als je een paar bollen garen hebt gekocht, zonder dat je weet wat je daar van wil maken, zoek je op het aantal meters en bijvoorbeeld de maat haaknaald of breinaald die wordt gebruikt.

 

Wil je meer uitleg over Ravelry? In de winkel staat altijd mijn laptop aan, ik laat je graag wat zien.


De websites van verschillende garenmerken

 

De grote garen merken hebben vaak ook een grote database van patronen op hun website. Er zijn een paar merken die ik volg op Instagram en Facebook en waarvan ik de website regelmatig bezoek.

 

Drops Design

Na het kiezen van de taal (Nederlands) op de website van het merk Drops (van Garnstudio) kom je op een overzichtelijke website met gratis haak- en breipatronen, in het Nederlands. (Veel van deze patronen zijn ook te vinden via Ravelry, waar je dan weer inspiratie over kleur- en materiaalgebruik kan op doen).  De zoekfunctie is heel gemakkelijk en alle patronen zijn simpel te downloaden (pdf).

 

Lang Yarns

Lang Yarns is een garenmerk uit Zwitserland met leuke en hippe patronen. De website is in het Duits, Frans of Engels te bezoeken. De patronen van Lang Yarns zijn kooppatronen óf gratis patronen. Je plaats de patronen in je winkelmandje en doorloopt de stappen.

 

Lion Brand Yarn

Lion Brand is een Amerikaans garenmerk met fijne en simpele patronen. Je kiest op de website voor "All Free Patterns" om op een overzichtspagina te komen met foto's. Na het klikken op de foto kan je eenvoudig het patroon downloaden.

 

De patronen op deze websites (en de websites van de andere merken) zijn natuurlijk gemaakt voor de garens van die merken. Maar wist je dat je eenvoudig een vervanging kan vinden? Je kijkt dan naar de verhouding gram en meters en dikte haak- of breinaald die geadviseerd wordt.

De website Yarnsub kan je gebruiken om een vervanging te zoeken voor het geadviseerde garen. Veel kleine Nederlandse merken zijn daarop niet te vinden, helaas. Maar ik help je graag als je een garen zoekt voor bij een patroon, ik heb vele leuke op voorraad.