Colletje van handgeverfd garen

"Leuk hoor, die handgeverfde garens, maar 1 streng is toch niet genoeg om iets van te maken?"

Vaak gehoord en niet waar. De strengen Alpaca Wol van By Philon hebben een looplengte van 225 meter. Genoeg om een muts van te breien op naalden 4mm of om een colletje van te haken.

 

Ik koos de kleurstelling "In de moestuin" uit en draaide van de streng een mooi cakeje. En omdat ik het patroon van de "Keizachte Knuffelsjaal" zo mooi vind, paste ik deze aan voor het colletje.

Ik begon met een opzet van 40 lossen, maar kwam er al snel achter dat het colletje dan te klein zo worden. Ik haalde alles weer uit en startte opnieuw. Dit keer wel met het gewenste resultaat!

 

Gebruik het patroon van de "Keizachte Knuffelsjaal" van Haak By Daphne als basis. Deze vind je op haar blog.

Maak een opzet van 30 lossen met haaknaald 5,5mm en start met het patroon bij toer 1.

Haak nu toer 2 en herhaal deze toer nog 80 keer.

Je hebt nu een lapje van 60 x 20 cm.

Hecht af en laat een lang ( ong. 50 cm) stuk draad hangen. Dit stukje draad heb je nodig om het colletje mee dicht te naaien.

 

Was het lapje in Soak, en span deze op tot de juiste maat. Als het lapje droog is, naai je de korte zijden aan elkaar met het stuk draad.

 

 

 

 

 

Heerlijk vind ik het colletje! Lekker zacht en warm.