Granny Square vestje


Ik had al iets gebreid met Baby Fabulous in de kleur Denim en weer uitgehaald. Ik pakte de kleuren Vanilla en Mustard en nog bij en begon aan een gehaakt kanten topje. Dat was ook niet naar mijn zin en dat haalde ik ook weer uit. Daarna begon ik met het haken van vierkantjes, zonder enig idee wat het zou gaan worden. En zo waar, ik kreeg plezier in het maken van de vierkantjes!

Ik gebruikte het patroon van de klassieke Granny Square, uit het boek "Granny Squares Haken" en ik haakte in totaal 32 vierkantjes van 10 x 10 cm.

 

Ik haakte elke vierkantje in vier toeren. De kleuren Vanilla en Mustard wisselde ik af in de kern, bij de helft haakte ik twee toeren Mustard en een toer Vanilla. Bij de andere helft draaide ik dat om:  een toer Mustard en twee toeren Vanilla. De vierde toer haakte ik bij all vierkantjes in de kleur Denim. Ik werkte de draadjes weg en ging spelen met het neerleggen van de vierkantjes in een patroon.

 

In eerste instantie dacht ik een vestje met mouwen te maken óf een spencer. Maar hoe ik het ook neer legde op de tafel, het was allemaal niet naar mijn zin. Uiteindelijk haakte ik de 16 vierkantjes van de rug aan elkaar en maakte twee voorpanden van 8  aan elkaar gehaakte vierkanjtes. Tijdens het passen van dit eerst vestje, vond ik het er niet mooi uit zien. Het sloot te hoog in mijn nek en het was te krap rond mijn middel.

Van de beide voorpanden haalde ik twee vierkantjes en maakte deze vast rond mijn middel. Zo kreeg ik een armsgat en iets meer ruimte rond mijn middel.

Zie de tekening hieronder voor het vestje in zijn platte vorm.

Voor de schouders haakte ik de randjes A en de randjes B aan elkaar.

En om een mooi model te krijgen aan de voorkant, bij de hals, haakte ik nog twee halve Granny Squares. Ik zocht daarvoor een patroon van een Granny Square driehoek sjaal op.

 

Ik haakte alles aan de binnenkant aan elkaar met halve vasten en dan steeds in de achterste lus. Om het vestje af te maken haakte ik om alle buitenste randen nog een toer vasten.

 

Ik denk wel dat ik er nog een knoopje op ga zetten, zodat het vestje dicht blijft zitten. Hij staat heel leuk over een spijkerblouse vind ik!

 

Ik gebruikte in van elke kleur twee bollen, dus zes bollen Baby Fabulous in totaal en haakte met haaknaald 5mm.

 

Voor de kleuren Baby Fabulous die verkrijgbaar zijn, kijk je hier. Niet alle kleuren zijn in de winkel op voorraad, maar deze zijn wel te bestellen!

 

 

Wil jij ook jouw eigen Granny Square vestje maken? Hier en hier vind je een overzicht van verschillende soorten (en gratis patronen van) Granny Squares.

Hieronder staan enkele kleurcombinaties welke te maken zijn met de Baby Fabulous, maar jij kan natuurlijk jouw eigen combinatie maken in de winkel. (Kleuren op het beeldscherm komen anders over dan in het echt!)