Hexagonvest haken

Voor mijn vest heb ik ongeveer 700 gram wol en wolmixen gebruikt, dat komt ongeveer overeen met 14 bollen van 50 gram en 120 meter.

Ik gebruikte haaknaald 4,5mm

 

Je kan dit patroon met elke dikte garen en bijpassende haaknaald haken. Voor dunner garen en een kleinere haaknaald heb je meer meters aan garen nodig. Voor dikker garen heb je minder meters nodig.

 

Omdat ik restjes uit mijn voorraad heb op gehaakt, heb ik eerst alle resten gewogen op de keukenweegschaal en van elke restje twee (ongeveer) gelijke bolletjes gemaakt. Ik knoopte de eindjes steeds aan elkaar met een magic knot https://youtu.be/-gnqtFIE5k0

Je haakt een hexagonvest met twee hexagonnen, een linkerhelft en een rechterhelft.

De laatste ronden van de twee hexagonnen heb ik gehaakt met twee hele bollen (zwarte) merinowol. Hiermee heb ik ook de schoudernaden en de naad op de rug gesloten.


Kijk voor een pdf (download) van dit patroon onderaan deze pagina!


Ik heb het volgende patroon gebruikt:

 

Je start met een magische ring en haakt hierin 6 groepjes van 3 stokjes met daartussen steeds twee lossen en sloot deze met een halve vaste.

Voor het eerste stokje (van elke toer) haakte ik 2 lossen.

 

Voor de tweede toer haak je om elke twee lossen: 3 stokjes, 2 lossen, 3 stokjes. Dat doe je in totaal zes keer met daartussen steeds 1 losse.

 

De groepjes van 3 stokjes, 2 lossen, 3 stokjes zijn de hoeken van de hexagon. In die hoeken haakje steeds hetzelfde: 3 stokjes, 2 lossen, 3 stokjes.

Om de losse van elke toer haak je 3 stokjes, met aan het begin en het einde steeds 1 losse.

 

Sluit elke ronde met een halve vaste.


De hexagon gaat heel erg bobbelen, dit is de bedoeling dus geen paniek.

Hoe weet je nu of jouw hexagon groot genoeg is?

Vouw de hexagon dubbel, breng hiervoor punt A naar punt B. Jouw hexagon moet er nu uitzien zoals het  plaatje hiernaast. De pijl geeft het midden van de hexagon aan, dit is de oksel van het vest.

 

Dit is nog maar een helft van het vest. Onderaan meet je de breedte op, dit is dus de helft van de totale breedte van het vest.

Voor jouw ideale breedte, meet je de breedte van voor jou een fijn zittend vest of een fijn zittende trui op.

De breedte is het belangrijkste! Deze maat houd je steeds aan.

 

Maak nu nog zo’n zelfde hexagon voor de andere helft van het vest.


Leg de twee helften naast elkaar, met de goede kanten naar binnen. Maak de schoudernaden en de naad op de rug dicht en werk de laatste losse draadjes netjes weg. Ik heb de naden dichte gehaakt met vasten in de zelfde kleur als waar ik de laatste toeren mee heb gehaakt.

 

 

Jouw vest, en ook de mouwen, zijn nu gemakkelijk te verlengen (ik heb dat niet gedaan).

Om meer lengte te krijgen haak je aan de onderkant enkele toeren heen en weer. Voor meer lengte bij de mouwen haak je in het rond nog een paar toeren.

 

 

Veel plezier met jouw nieuwe vest!




Download
Hexagonvest haken.pdf
Adobe Acrobat document 396.3 KB