Muts breien, afwerking en opspannen

In de winkel kan ik op dit moment geen workshop geven. Via deze blog-serie brei jij zelf een muts in het rond op rondbreinaalden vanaf een Engelstalig patroon. Dit is het bonus deel, waarin je de muts gaat afwerken en opspannen.

 

De workshop bestaat totaal uit drie delen:

  • Deel 1: proeflapje, maat bepalen en in het rond breien
  • Deel 2: het patroon (de ribbelsteek) breien in het rond
  • Deel 3: minderen en breien met de magic loop methode
  • Bonus: wassen en opspannen van de muts

Na het breien van de laatste steken en het dichtmaken van de bovenkant van de muts, ga je alle losse draden netjes wegwerken aan de binnenkant van de muts. Om de minderingen netjes te krijgen, pak je de muts bij de top en aan het begin van de minderingen vast en trek je zachtjes de steken uit elkaar.

 

Om alle steken netjes te maken, ga je de muts eerst nog opspannen (in het Engels noemen ze dit blocking).

Daarvoor heb je nodig:

  • een teiltje handwarm water
  • druppeltje Soak (of een ander voor wol geschikt wasmiddel wat je niet hoeft uit te spoelen)
  • een grote handdoek
  • opspanmat of een droge handdoek

In het teiltje met handwarm water met een druppeltje Soak, dompel je de muts onder totdat alle luchtbellen verdwenen zijn.

Daarna laat je de muts lekker badderen, een kwartiertje is genoeg.

Na 15 minuten haal je de muts uit het water. met beide handen in het water pak je de muts vast, haal hem naar boven en knijp het water er uit.

Leg de muts op een grote handdoek en rol de handdoek op om het overtollige water uit de muts te halen.


Omdat de muts nu vochtig is, kan je deze heel gemakkelijk uit model trekken. Leg daarom de muts voorzichtig op de opspanmat of de droge handdoek om te drogen. Zorg wel dat de muts een beetje in model ligt.

Laat de muts nu drogen aan de lucht. gebruik geen warmte bronnen zoals een verwarming of de zo.

Kijk ook naar het volgende filmpje op youtube over nat opspannen.  Hier span ik een sjaal op, deze rek ik dus uit. Rek de muts niet uit, want dan wordt de muts te groot.



Je hebt nu een zelfgebreide muts die jouw hoofd lekker warm zal houden. Zelf vind ik mijn muts heerlijk! Als het regent zet ik de muts van mijn jas er overheen op en heb ik een lekker warm hoofd :)

Deze muts kan je ook breien met dikker garen, gebruik daarvoor het patroon van de Barley Hat En omdat de Barley Light een basispatroon is, kan je los gaan met jouw fantasie: streepjes (zoals ik mijn muts heb gebreid), een patroon met meerdere kleuren, kabels, een kantpatroon.

De Barley en de Barley Light zijn patronen uit de Simple Colllectie van Tin Can Knits. Fijne en duidelijke patronen (in het Engels) voor leuke projecten. Probeer er een uit! En kom je er niet uit? Ik help je graag met de vertaling.


De grijze muts heb ik voor mijn schoonvader en mijn man gebreid met een dubbele boord en zonder het ribbelpatroon. Ik gebruikte de Lungauer Sokkenwol met zijde.

De grijs met groen/gele muts is een muts voor mijzelf en ik gebruikte sockmini's welke ik kocht in Berlijn in 2019.